Instruktør
Pierre Westerdahl
har, udover at at have været instruktørassistent på hits som Dirty Dancing og Hairspray i Tivoli, også instrueret nogle af Teatret Gorgernes største produktioner. Der iblandt Legally Blonde, Jekyll & Hyde, Urinetown & Chess.
PRODUKTION
Instruktør: PIERRE WESTERDAHL
Koreograf: DINA FIE LORENTZEN
Kapelmester & instudering: ANDREAS VETÖ
Produktionsleder: MORTEN CHRISTENSEN
Produktionsassistenter: SARAH STEEN JÖNSSON & MATHIAS LAKSHØJ-HANSEN
Scenografi: ANDERS BØTTGER
Lyddesign: FREDERIK ROSENKJÆR
Lysdesign: JESPER RUDE
Forestillingsleder: MARIA SIDOR
Sminke: LYKKE PFEIFFER
Kostumer: SOFIE MORILD CHRISTENSEN & JOSEPHINE BRODERSEN LÜTKEN
Byggeteam: LISSY LARSEN, BENT JENSEN, KIM JÖNSSON, ELISE OSVANG OLESEN,
BRIAN MØLLER-LARSEN, LARS SØRENSEN & MORTEN ELKÆR
Repetitør: DAVID T. MORTENSEN & JESPER FRANK CHRISTENSEN
Scenetekniker: SARAH STEEN JÖNSSON
Mikroportassistent: DANIEL VILLY PETERSEN
Følgespots: STEVEN EMIT BØTTGER & OSKAR G. BIDSTRUP
PR: TOM AARUP LARSEN, CAMILLA SCHRØDER, IDA LOUISE KVIST,
DAVDS LAKSHØJ-HANSEN, & BENJAMIN SITRIT
Forestillingsfotos: LARS LIND POULSEN
Plakat, Program, Grafik & Hjemmeside: TOM AARUP LARSEN
Denne amatørproduktion præsenteres efter aftale med JOSEF WEINBERGER LTD
på vegne af MUSIC THEATRE INTERNATIONAL i NEW YORK
MEDVIRKENDE
MANDEN I STOLEN - Vores Fortæller: THOMAS LYKKE
ROBERT MARTIN - Brudgommen med tandpastasmilet: ANDERS R. GJESING
JANET VAN DE GRAFF - Broadway Starlett og Soon-to-be Brud: JULIE LUND
DEN DØSIGE ANSTANDSDAME - Skabsalkoholiker Uden Skab: RIKKE OSVANG AARUP
GEORGE - Forloveren Der Skal Have Styr På Alt: ADAM VILLAUME
ALDOLPHO - Den Selvproklamerede Sydlandske Førsteelsker: TOM AARUP LARSEN
FELTZIEG - Stor Producer På Broadway: NIKLAS DIETZ
KITTY - Verdens Dummeste Blondine: LOUISE GADE
MRS: TOTTENDALE - En Glemsom Gammel Dame: CARINA KRISTENSEN BERTH
UNDERLING - Den Underdanige Butler: DAVID-LAKSHØJ HANSEN
GANGSTERNE - Forklædt Som Bagere: MORTEN ELKJÆR & JESPER JUHL
FLYVERESSET TESS - Kvindelig Pilot og Måske Lesbisk: JENNY HØILUND
Ensemble: MORTEN CHRISTENSEN
THOMAS KARLSEN
LASSE WITT CARLSEN
CAMILLA SCHRØDER
STINE LARSEN
SARAH LANGE DICKOW
TILDE GAARDBOE
Dansekaptajn: ANNIKA CECILIE VALEUR
HANDLING
En mand i en stol føler sig trist. Han er nørdet, indelukket - og som en naturligt følge deraf fuldstændig vild med musicals. Derfor finder han en sjælden indspilning af sin yndlings-musical frem på LP, nemlig “The Drowsy Chaperone”.
Kender du den ikke? Bare rolig, det kommer du til.
Fra pickuppen rammer vinylet forvandles den dunkle lejlighed til den glemte 20’er-musical, komplet med overspillede karakterer, sparsom handling, politisk ukorrekthed og et fjollet forvekslings-plot. Forestil dig Morten Korch på speed - og manden i stolen kan fortælle os alt, der er at vide om fjollerierne, skuespillernes privatliv, og hvad der egentlig er gået galt for teaterbranchen nu til dags.
Vi møder det brogede persongalleri i åbningsnummeret: Et bryllup skal finde sted imellem oliemillionæren med tandpastasmilet Robert Martin og Broadways største stjerne Janet Van De Graaff, som stopper sin showbiz-karriere for at blive hjemmegående husmor.
Blandt bryllupsgæsterne møder vi den ældgamle og glemsomme Mrs. Tottendale, hendes loyale butler kaldet Underling; Robert's forlover George; Broadwayproduceren Feltzieg, der prøver at overtale Janet til ikke at gifte sig, så hun stadig kan være stjernen i hans show; den tomhjernede blondine Kitty, der brændende ønsker at overtage Janets plads på Broadway; to gangstere klædt ud som bagere; den selvproklamerede Latino-lover Aldolpho; og ikke mindst Janets anstandsdame, hvis vigtigste opgave er at holde Janet fra Robert på bryllupsdagen - på trods af, at hun er temmelig alkoholiseret og døsig.
Er du stadig med...? Godt, for nu kommer det sekundære plot.
De to gangstere truer Feltzieg i en regn af dårlige bager-ordspil. Deres arbejdsgiver har investeret i Zigfieds Follies, og mener, at et show uden Janet vil floppe, og derfor skal Feltzieg forhindre brylluppet for enhver pris. Feltzieg sender den forfængelige latino Aldolpho afsted for at forføre bruden.
Samtidig prøver en nervøs Robert at steppe sine kolde fødder væk og får hjælp af George. Det går dog op for George, at stepdans er ALT for farligt, og han sender Robert ud i haven på rulleskøjter i stedet - med bind for øjnene naturligvis, for han må jo ikke se sin snarlige brud.
Ude ved poolen fortæller Janet en hær af pressefotografer, hvordan hun planlægger at stoppe karrieren, fordi hun er SÅ træt af at vise sig selv frem - hvilket naturligvis udvikler sig til det største show-nummer i forestillingen. Vand-ballet - så har vi ikke sagt for meget...
Janet er i tvivl om, om Robert virkelig elsker hende, og den fordrukne døsige anstandsdames store slagsang om alkoholisme er ikke til større hjælp. Til gengæld er hun så døsig, at hun må lægge sig, hvilket giver Janet anledning til at smutte ud i haven for at finde Robert. I det samme dukker Aldolpho op for at forføre bruden, men ender med - efter at have sunget en sang om sig selv - at nedlægge anstandsdamen i stedet, der glædeligt lader som om hun er Janet.
Men det skal jo gå galt...
I haven møder Janet Robert med bind for øjnene, og hun lader for en kort stund, som om hun er en fransk stuepige - Mimi. I en lidenskabelig fortælling om, hvordan han og Janet mødtes, gribes Robert af sine følelser og kysser hende, hvilket gør Janet rasende. Han prøver at forklare, at den fremmede - og nu forsvundne - stuepige føltes fuldstændig som hende, men Janet hører ham ikke og aflyser brylluppet.
Kitty viser Feltzieg sit nye og ikke særligt imponerende tankelæsertrick. Gangsterne truer ham med en "Toledo Surprise" - hvilket både er en særdeles ubehagelig måde at komme af dage på og et fængende dansetrin. For at overleve prøver Feltzieg desperat at overbevise gangsterne om, at de har talent, alt imens Robert er ude af sig selv, Janet nægter at gifte sig, og Aldolpho triumferende annoncerer, at han har nedlagt bruden.
Dette er en klassisk slutning på 1. akt og så er der pause - eller det ville der være hvis vi så “The Drowsy Chaperone” i 1929, men det gør vi ikke. Manden i stolen sætter plade nr. 2 på og går ud for at tisse. Vi afslører ikke, hvad der så sker, men lad os blot sige at, det er “en syngende lussing til 4000 års kinesisk historie”.
I den obligatoriske musical-drømmesekvens grubler Janet over sit valg med en af de dårligste tekster i musicalens historie. På trods af dette er det et af manden i stolens yndlingsnumre.
Imens er den gamle Mrs. Tottendale sikker på, at alt nok skal gå godt, fordi kærligheden altid sejrer - og hendes store kærlighed er... Nej, det kan vi da ikke afsløre...
George er ude af sig selv, for brylluppet, han skulle have styr på, er løbet løbsk, men netop da... Nej, det ville også være ærgerligt at afsløre nu...
Til gengæld dukker anstandsdamen og Aldolpho op og fortæller... Nej, nej, nej. Det går altså ikke...
Godt... Det hele ender i en gnistrende finale med 3 bryllupper, en kvindelig pilot og en fremmed vicevært. Giver det mening? Nej, vel - men det kommer det til, når du ser den...
ORKESTER
Dirrigent/percussion: ANDREAS VETÖ
Reed 1: SIMON THORSEN
Reed 2: FREDERIK MENZIOS
Reed 3: ASKE DRASBÆK
Reed 4 : OLE VISBY
Trombone: ANDERS MIKKELSEN
Trompet 1: ANDRÉ BAK
Trompet 2: LARS SØBERG ANDERSEN
Trompet 3: ROLF THOFTE SØRENSEN
Keyboard 1: JESPER FRANK CHRISTENSEN
Keyboard 2: MARIE SØNDERBY LARSEN
Bas: JENS KRISTIAN ANDERSEN
Trommer: JOHAN DYNNESEN
TAK TIL
MALTHE HEIBERG
MARK FJORDBÆK ORESKOV
MIK HILSBO
HENRIK LINDEMANN
LARS SØRENSEN
KARINA BECH
MICHAEL JENNE
HANNE KATRINE RASMUSSEN
LOUISE ERIKSEN
MEKANIKER RENE
RIKKE FRIGAST JAKOBSEN
GALAKSEN
AB-SCENE DESIGN
BLACKBURST LYDTEKNIK
LIGHTPERFORMERS
TEKSTILFORMIDLERUDDANNELSEN,
HÅNDARBEJDETS FREMME
FOCOSO
MORE THAN EVENT
DANSK KAPELMESTERFORENING
KULTURHUSET KILDEN
PRODUKTIONSHØJSKOLEN I BRØNDBY
- og særlig tak til Teatret Gorgernes faste støtter der bakker op, år efter år.
Denne side er designet af Tom Aarup Larsen.
Tekst- og billedmateriale tilhører Teatret Gorgerne
og må ikke kopieres uden tilladelse.
Kontakt info@gorgerne.dk for nærmere information.
Denne side er designet af Tom Aarup Larsen.
Tekst- og billedmateriale tilhører Teatret Gorgerne
og må ikke kopieres uden tilladelse.
Kontakt info@gorgerne.dk for nærmere information.