Titel: 9 TO 5 – The musical
Musik og tekst: Dolly Parton
Manuskript: Patricia Resnik
Instruktør: Pierre Westerdahl
Spilleperiode: 7.-11. november 2023
Spillested: Galaksen
En musical af legedariske Dolly Parton.
9 to 5 – The Musical er en hæsblæsende komisk tur igennem 70’ernes kontorlandskab baseret på den ikoniske film fra 1980, hvor tre veninder gør op med deres chauvinistiske chef – og viser ham, hvem der i virkeligheden er boss.
Violet er den erfarne sekretær der venter på en forfremmelse. Den barfagre Doralee er en frisk Texaspige som bliver set skævt til at resten af kontoret. Judy er den nye, usikre pige på kontoret – og det eneste disse tre kvinder har til fælles er at de chikaneres af firmets chauvanistiske chef Franklin Hart. En dag eskalerer tingene og før de ved af det, har de kidnappet chefen og overtaget styringen af firmaet – noget der ikke bare viser sig at være lige hvad firmaet havde brug for, men også noget der gør at veninderne udvikler sig og knytter bånd for livet.
Med musik af Dolly selv – og med megaørehængeren ”9 to 5” som musikalsk grundsten – var der lagt op til en uforglemmelig aften i teatret.
9 TO 5 – The Musical blev nomineret til “SÆSONENS BEDSTE MUSICAL” af CPH.CULTURE, sammen med en stribe professionelle opsætninger som “Jersey Boys”, “Som i himlen” og “Moulin Rouge”.
Trailer
Foto & klip: Dennis Benson
Promo
Foto & klip: Louise Eriksen & Tom Aarup Larsen
Spot
Animation & klip: Tom Aarup Larsen
Violet Newstead – Afdelingsleder: Rikke Osvang Aarup
Judy Bernly – Nyansat sekretær: Camilla Brylle Villaume
Doralee Rhodes – Chefens sekretær: Sandra Bothmann
Franklin Hart Jr. – Chefen: Thomas Bluhme
Roz Kieth – Administrationsassistenten: Tilde Gaardboe
Joe – Junior revisor: Benjamin Ersgaard
Dick – Judys eksmand: Benjamin Sitrit
Dwayne m.fl. – Doralees mand: Jesper Nielsen
Josh m. fl. – Violets søn:Emil Kjærbo Kristensen
Mr. Tinsworthy – Generaldirektøren: Jacob Christian Hansen
Missy – Harts kone m. fl.: Henriette Thuren Dall
Kathy – Sekretær m. fl.: Kathrine Ahle Warming Nielsen
Margareth – Sekretær m. fl.: Freia Friis
Maria – Sekretær m. fl.: Maria Birch
Revisorer & sekretærer m. fl.
Julie Withander
Louise Eriksen
Birka Christensen
Emma Sol Brendstrup Jensen
Victoria Nørrevang
Niklas Thuren Dall
Stefan Steffensen
Thomas Pihl
Simon Falk
Morten Ask Heebøll Christensen
Steven Emil Bøttger
Orkesteret
Dirigent: Esben Frank
Keyboard m.m.: Jonas Hinze
Trompet/Flygelhorn: Anahita Yazdan Heising
Trompet/Flygelhorn: Pauline Christiansen
Klarinet/Tenorsax/Barytonsax: Jonas Hagelberg Persson
Guitarer: Jens Lundtorp Olsen & Aleksander Andersen
Percussion: Amalie Victoria Mittelstras
Trommer: August Mittelstrass
Instruktør: Pierre Westerdahl
Koreograf: Dina Fie Lorentzen
Kapelmester & sanginstruktør: Esben Frank
Produktionsledere: Louise Eriksen & Freia Friis
Forestillingsleder: Maria Toft Vetö
Instruktørassistent: Benjamin Sitrit
Koreografassistent: Steven Bøttger
Lyddesign: Frederik Rosenkjær-Wind
Lysdesign: Mikkel Bedsted
Scenograf: Anders Bøttger
Scenografikonstruktør: Katarina Honoré
Rekvisitør: Natalia J. Rezanova
Kostumier: Lissy Larsen
Kostumekoordinator: Merete Kongsfelt
Byggeteam: Claus Popov Madsen, Leif Eriksen, Elise Osvang, Annabella Popova Madsen, Nicklas Villund, Jeppe Gaardboe, Bent Jensen, Jonas Burkal Hansen, Emil Jessen
Sminke & hår: Louise Eriksen & Julie Withander
Rekvisit- & Parykassistent: Nicklas Villund
Sceneteknikere: Sofie Valeur Pullich, Karoline Ewald & Line Wassmann
Mikroportassistent: Daniel V. M. Petersen
Lysafvikling: Jan M. Jensen
Følgespot: Lasse Boderskov & Anya Rezanova Tandrup
Sangkaptajn: Emil Kjærbo Kristensen
Forhusansvarlig: Jonas Burkal Hansen
Pr: Mette Nybo Bonde, Louise Eriksen & Tom Aarup Larsen
Fundraising: Lone Ricks
Portrætfotos: Louise Eriksen, Tom Aarup Larsen & Jacob Christian Hansen
Forestillingsfotos: Lars Lind Poulsen
Grafisk design, plakat, program, hjemmeside & videoanimationer: Tom Aarup Larsen
Tekst & musik: Dolly Parton
Manuskript: Patricia Resnick
Baseret på filmen fra 20th Century Fox
Oversættelse: Jesper Nielsen
Originalt produceret på Broadway af Robert Greenblatt i april 2009.
Denne amatørproduktion præsenteres efter aftale med Music Theatre International. Alt autoriseret materiale er leveret af MTI.
Clara Amalie Singerholm Christiansen
Dennis Benson
Jannik Jac Yhde
Camilla Schrøder
Troels Frydensberg
Martin Corneliussen
David Skipper
Jim Tittman Hammerby
Ernst Backhausen
Jesper Larsen
Live Company
AB-scene Design
Blackburst Lydteknik
Tåstrup Amatørscene
Dyssegårdskirken
Virumkoret
Flügger
Ferrywood
Tunegård
Herlev Musical & Teater
Visual Media, FGU Vestegnen
Brøndby Kommune
Kulturhuset Kilden
Galaksen
Produceret med støtte fra Dansk Kapelmesterforening og BUPL.
Reaktioner
★★★★
Det er ikke første gang, jeg stifter bekendtskab med Teatret Gorgerne, men det er første gang jeg har oplevet Dolly Parton-musicalen ”9 to 5”, som er baseret på komediefilmen af samme navn fra helt tilbage i 1980, dengang da countrydronningen Dolly Parton var ung og smækker, og helt ideelt typecastet til rollen som blond Texas-babe med sangerambitioner, der bliver udsat for seksuel chikane af sin chef på kontoret.
”9 to 5 – The Musical” er både sjov og charmerende, og det kan da i høj grad undre, at den endnu ikke (mig bekendt) har fundet vej til en stor, professionel dansk musicalscene – selvom den skulle have været opført i Herning i 2020 med bl.a. Sara Gadborg og Michael Carøe på rollelisten. Den gang blev projektet beklageligvis langt ned – i flere omgange – af Covid19.
Teatret Gorgerne er amatører, men de har produceret musicals siden helt tilbage i slutningen af 1990’erne, flere gange endda Danmarkspremierer, og de arbejder på et højt niveau, med professionelle instruktører og en så ambitiøs tilgang til genren, at de godt kan ’tåle’ at få stjerner i en anmeldelse.
Når det er sagt, så er det altså ikke professionelle sangere og skuespillere, og det kan man selvfølgelig godt både se, høre og mærke. Instruktøren Pierre Westerdahl skal dog have stor ros for at få det absolut bedste ud af de mange medvirkende, ikke mindst de tre krævende kvindelige hovedroller som kontordamerne Violet, Judy og Doralee, som spilles og synges med snert, charme og dejligt overskud af Rikke Osvang Aarup, Camilla Brylle Villaume og Sandra Bothmann.
”9 to 5 – The Musical” har sange og musik af selveste Dolly Parton, og manuskript af Patricia Resnick, der også skrev manuskriptet til filmen. En af Gorgernes egne, Jesper Nielsen, har glimrende oversat både sange og dialog. Musicalen kom i 2009, altså næsten 30 år efter filmen, og har bevaret tidsbilledet fra 1979, hvor handlingen udspiller sig. Måske fordi man i 2009 troede at sexchikane, misogyne chefer, et mandsdomineret erhvervsliv og et grundlæggende nedværdigende kvindesyn hørte fortiden til. Det gør det så som bekendt ikke! MeToo var slet ikke opfundet som begreb i 2009. På forunderlig vis er en næsten 15 år gammel musical, baseret på en mere end 40 år gammel film, derfor pludselig blevet højaktuel og taler lige ind i vor tid. For i ”9 to 5” er det kvinderne, der er de stærke og beslutsomme, og tager afstand fra kønsdiskrimination, lønforskelle og MeToo-krænkelser, og mændene, der er nogle pjok.
Violet, Judy og Doralee arbejder på samme kontor, ledet af den mandschauvinistiske Mr. Hart, som er alvorligt krænkende ikke mindst overfor kontorets unge blonde bombshell, Doralee. I en koger over en joint, drømmer de tre kolleger om at få hævn over deres lede chef, og da Violet ved et uheld kommer til at komme rottegift i hans morgenkaffe, tager begivenhederne fart. Hart tager ikke skade, men i panik bortfører kvinderne ham, og i hans fravær overtager de driften af kontoret og ændrer arbejdskulturen så radikalt, at den dårligt ledede forretning bliver et bedre sted at være, og får økonomisk succes. Da Hart slipper løs, og vil have sine kidnappere fængslet, tager historien en overraskende, men ikke mindre forudsigelig drejning og alting ender som i et rigtigt eventyr – godt!
Nok er ”9 to 5” ikke noget stort kunstværk, men det er en bandsat god og meget velfungerende musical-komedie, med en stribe rigtigt store showoptrin, en del fine meddigtende og fortællende sange, samt naturligvis giga-hittet, der har lagt navn til både film og musical.
Teatret Gorgernes store ensemble skal have ros for at kaste sig ud i opgaven med smittende spilleglæde og toptunet energi. Scenografien er velgennemført med enkle midler, og ni musikere i ’graven’ giver musikken flot lyd. Der er store, velkoreograferede danseoptrin, og udover de tre nævnte i hovedrollerne, så bemærker man en sjov komisk performance af Tilde Gaardboe som den sleske sekretær Roz, der har et mere end godt øje til chefen, der spilles med munter slibrighed af Thomas Bluhme.
Jo, Gorgerne leverer varen. Og man får i den grad lyst til at se ”9 to 5 – The Musical” opført på et stort, professionelt teater. Det må da ske!
Morten Buckhøj – ANMELDELSE – 8. november 2023
★★★★
Dolly Parton musical hitter i Værløse.
De dygtige amatører i Teatret Gorgerne har denne gang kastet sig over musicaludgaven af filmen 9 to 5 med musik af Dolly Parton.
9 to 5 er en festlig musical med en grundhistorie om at behandle kvinder (og alle andre i øvrigt) ordentligt. En historie, der foregår i slutningen af 1970′ erne (filmen er fra 1980), synes at være mere aktuel end nogensinde – og det kan måske være lidt tankevækkende.
#metoo-bølgen var ikke et kendt fænomen i 1980 – og jo heller ikke i 2009, hvor musicalen havde premiere på Broadway. Så den må siges at ramme lige ned i tiden, og den gør det med et bredt smil på læben, der ikke kan undgå at smitte publikum i salen.
Vi er på et kontor hvor alle ansatte, kvinder som mænd, er under den chauvenistiske chef Mr. Hart. Kvinderne har så ovenikøbet trukket det lod at blive behandlet som objekter og mindre begavede end mændene i virksomheden, og ligeløn er slet ikke på tapetet.
I dette miljø ankommer den forsigtige Judy (spillet med fin forfjumsket indlevelse af Camilla Brylle Villaume), fordi hendes mand har forladt hende til fordel for en yngre sekretær, og hun har brug for arbejde. Hun møder Violet (stærkt spillet af Rikke Osvang Aarup, der viser en hjertelig ømhed under den stramme facade), som har oplært de fleste og står for tur til at blive en del af direktionen, men bliver forbigået af en mand, som hun ovenikøbet selv har lært op. Den barmfagre Doralee (friskt spillet af Sandra Bothmann med hjerne bag Barbie-looket) bliver udsat for grov sexchikane af chefen Mr. Hart (spillet med modbydelig selvtilfredshed af Thomas Bluhme), og de tre beslutter sig for at kidnappe chefen og selv gøre noget ved sagen.
Der er rigtig mange sjove scener i musicalen, som er rigtig godt oversat af Jesper Nielsen, og sangteksterne sidder også lige i skabet med fikse rim til Dolly Partons umiddelbare country-pop. Der er masser af store, gode numre koreograferet af Dina Fie Lorentzen, og musikalsk er forestillingen også ganske velspillet af orkestret under ledelse af Esben Frank, og velsunget af det store ensemble og solister, som Pierre Westerdahl har fået til at fylde og flyde rigtig godt på scenen.
Ud over de fire nævnte roller, lægger Tilde Gaardboe salen ned som Mr. Harts trofaste og småforelskede assistent, og Benjamin Ersgaard er nuttet som den unge bogholder, der forelsker sig i Rikke Osvang Aarups modne karrierekvinde.
Det er den oprindelige version fra Broadway, der bliver spillet i Værløse. Jjeg så versionen i London, som havde nogle andre numre på enkelte pladser, og jeg husker en enorm hjertevarm komedie, og jeg blev bestemt ikke skuffet i Værløse – så
XQ28 – Per Lundsgaard – ANMELDELSE – 9. november 2023