Godt klædt på: Mød Lissy, Gorgernes kostumemor

5. feb 2022

På et gårdloft i Tune ligger Teatret Gorgernes kostumelager, der kaldes ”magasinet” i daglig tale. Der er koldt om vinteren, varmt om sommeren, temmelig støvet alle vegne, og loftet frekventeres af gårdens kat, der jagter mus. Men finder du frem til lyskontakten eller tænder en lommelygte, venter der et pudsigt syn. På lange bøjlestænger hænger rækker af farverige kostumer; en glimmerkjole med tilhørende fjerboa, en række munkekutter, ti ens hvide latexminiskørter, sømandsuniformer på række…

Har man besøgt Gorgernes forestillinger, går der ikke længe, før man genkender et eller andet, fordi det meste, der befinder sig heroppe, har været på scenen i vores forestillinger – nogle af dem endda flere gange. Det kan virke uoverskueligt, og det er det også. Men der er én person, der på rygraden ved, hvor alt befinder sig – og det er Lissy, også kaldet Mutti eller bare ”Toms mor”.

22 år ved symaskinen

Lissy Larsen kom i kontakt med Gorgerne, da hun hjalp med et par tilføjelser i sidste øjeblik på Atlantis i 1999, og siden da har hun haft en finger med i spillet på samtlige forestillinger; enten som kostumier, skræddersalschef, scenografibygger, Ole Opfinder og generel Yoda for alle, der har beskæftiget sig med kostumer på Gorgernes forestillinger gennem årerne. 

Lissy har personligt stået for langt de fleste kostumer til Dyrene i Hakkebakkeskoven, Joseph…, Jesus Christ Superstar (i to omgange), Jekyll & Hyde, Du er god nok, Søren Brun, Urinetown, Chess, Spamalot, The Full Monty, Legally Blonde, The Drowsy Chaperone, Titanic, Young Frankenstein, Chicago og Spring Awakening. Uden hende havde Gorgernes forestillinger set meget anderledes ud.

”Nu er det blevet en livsstil med mange, mange dejlige timer sammen med unge ildsjæle, som er vokset fra at være en del af en ungdomsskole til et meget ambitiøst frivilligt teaterteam,” siger Lissy med et smil. ”Men det er da hårdt. Døgnet har ikke nok timer, og op til premieren synes alt kaos, men pludselig falder det sidste i hak –  og selv om jeg hvert år ved den tid siger, at jeg aldrig gør det mere, så er det glemt, når en ny forestilling starter op, og ja, så er jeg på igen.”

Kostumedesign til CHESS.       Design: Tegninger: Sara Paludan Battrup.     Kostumer: Lissy Larsen

Det er blevet til mange stykker tøj igennem årerne, men præcis hvor mange kan hun ikke sige.

”Jeg kan huske, at da vi lavede Chess i 2009, syede og skaffede vi 729 stykker tøj – lige fra amerikanerens motorcykeldragt til skakcheerleaders og russiske vodkapiger. Det var en af de forestillinger, hvor vi havde en kostumedesigner tilknyttet: Det var Sarah. Hun tegnede en masse tegninger og fik sjove idéer, såsom at alle amerikanerne havde blå sko, og alle russerne havde røde sko på,” fortæller Lissy. ”Og det er selvfølgelig meget godt med flotte tegninger, men det skal jo omsættes til virkelighed. Tøjet skal både ligne den todimensionelle tegning og samtidig være funktionelt og praktisk at komme ind og ud af i en fart. Det er godt velcro er opfundet! Og så er det jo også bedst, hvis ikke det koster alverden.”

 

Genbrug er godt

Netop det med at finde billige løsninger på dyrt udseende kostumer må siges at være Lissys speciale. På Titanic i 2017 var der 30 medvirkende på scenen i periodekostumer, som skulle ligne noget fra 1912. ”Jamen, så er det jo en fest at lave store hatte, kjoler osv. af de ting, jeg havde på lageret; mine lagener blev til nattøj og redningsveste, genboernes gardiner til slåbrokker, og nu er der blevet bedre plads på mine stofhylder,” griner hun. ”Der er nærmest gået sport i det.”

Umiddelbart efter premieren på Spring Awakening i efteråret 2021 blev der på traditionel vis klappet ad de forskellige ansvarshavende og delt blomster ud. Da Lissy gik på scenen, gjorde hun rede for, hvor meget af kostumebudgettet hun havde brugt, hvilket skete ved, at hun fiskede to boner op af lommen. Der var blevet købt et par sko og en ny vest til den mandlige hovedrolle i den lokale genbrugsbutik. Det beløb sig til 69,75 kr. ”Men det virker fjollet, så den æder jeg,” sagde hun med et smil, hvorefter hun rev bonerne midt over og kunne tilkendegive, at årets kostumeudgifter kun beregnede sig til 0 kr. Bifaldet fra tilhørerne var øredøvende.

 

TITANIC (2017)

Tegninger: Sara Cramer & Signe Strømgaard Simonsen     Kostumer: Lissy Larsen

De bedste øjeblikke

Spørger man hende, hvilken del af kostumearbejdet hun bedst kan lide, får man ikke det svar, man forventer. ”Store kjoler er selvfølgelig sjove at lave,” siger hun og peger på en overdådig blågrøn kjole, der hænger på stativet. Den var til ”Lady of the Lake” fra Monty Python’s Spamalot. “Det samme gælder periodekostumer som dem i Jekyll & Hyde, men de historier, der bliver hængende, er jo der, hvor vi har lavet feberredninger i sidste øjeblik. Jeg kan huske en fyr, der havde glemt sine sorte bukser til Jesus Christ Superstar i 2006. Kort inden forestillingen lagde han sig på gulvet på et stykke stof, så klippede jeg – og 10 minutter senere stod han på scenen i nye bukser,” smiler Lissy.

”Det er også meget tilfredsstillende at se, når et koncept samler sig, som da vi legede med cirkustemaet på Chicago i 2019, men de bedste øjeblikke er jo typisk kl. 2 om natten, når man har en samtale over symaskinen med nogle af de skønne personer i Gorgerne. At lave noget sammen og samtidig kunne dele lidt ud af sin livserfaring gør, at det bliver en god oplevelse for alle. Jeg bliver jo nok lidt ”teatermor”,” siger Lissy grinende og fortsætter: ”Men det er faktisk en hjertesag for mig, at ingen går på scenen i noget, som de ikke befinder sig godt i.”

Endnu en tur i manegen

Nu opruster Teatret Gorgerne igen til en ny forestilling; endda et 25-års jubilæum, og derfor er det godt at få kigget kostumelageret igennem for at se, hvad vi kan genbruge til årets forestilling.Der er tale om Broadwayklasikkeren GUYS AND DOLLS, så Lissy er allerede nu i gang med at lede efter hattem kjoler og lange frakker til New York’ske gangstere, missionærer og showgirls.

Inden premieren til november vil hun have rundet 80 år, hvilket for nogen kunne virke som en lovlig høj alder, når man tænker på de lange dage og nætter med kostumerettelser og løsninger i sidste øjeblik, som et premiereopløb altid byder på. Lissy har selv fundet svaret: ”Når jeg befinder mig der, lige midt imellem de dejlige, unge mennesker, så er alderen på min dåbsattest glemt, og jeg vil ikke undvære de timer for alt i verden.”

Lissys Gorg CV

Atlantis (1999) : Tak til

Sound of Musicals (2000) : Kostumer

Little Shop of Horrors (2001): Kostume, samt  Special effect og plantekonstruktion.

Dyrene i Hakkebakkeskoven (2002): Kulisser, kostumer og sceneteknik.

Joseph and the amazing… (2003): Kostumer, rekvisitter, scenografi.

RENT (2005): Politiuniformer.

Jesus Christ Superstar (2006) : Kostumier

Jekyll & Hyde (2007): Kostumier

Du er god nok, Søren Brun (2008): Kostumier

Urinetown (2008): Kostumier

Chess (2009): Skræddersalschef

All For Love (2010): Kostumier

Monty Python’s Spamalot (2010): Skræddersalschef

JCS 40-års jubilæumskoncert (2011): Skræddersalschef

The Full Monty (2012): Kostumier

Legally Blonde (2014): Kostumier

Footloose (2015): Tak til

The Drowsy Chaperone (2016): Skræddersalschef & Scenebygger

Titanic (2017): Kostumier

Young Frankenstein (2018): Kostumier

Chicago (2019): Kostumier

Spring Awakening (2021): Kostumier

I forbindelse med Teatret Gorgernes 25-års jubilæum kigger vi nærmere på arbejdet med at producere teater og koncerter – og alle de kræfter der står bag. Det sker i artikler, billeder og video fra hele teatrets 25-årige historie.