Hvorfor lige GUYS AND DOLLS?
Interview med formand for Teatret Gorgerne Tom Aarup Larsen
Teatret Gorgerne har 25-årsjubilæum i år, og jubilæumsforestillingen bliver en vaskeægte klassiker fra Broadways guldalder; nemlig Guys and Dolls. Forestillingen får premiere 8. november 2022 i Galaksen, og billetsalget er i gang.
Tom Aarup Larsen har været formand i Teatret Gorgerne fra 2004-2014 og igen fra 2020 til nu. Han har i særdeleshed været med til at definere Teatret Gorgerne, både på og bag scenen. Valget af forestillinger igennem årerne har mildt sagt været alsidigt, og det har været en mærkesag for formanden at blive ved med at overraske publikum.
Det uventede valg
“Vi har jo sølvbryllup i år – så vi tænkte, det ville være passende med en klassiker fra Broadways guldalder,” siger Tom med et smil.
“Efter 25 år som frivilligt drevet teater – fra Grease til sidste års Spring Awakening – står det mere klart end nogensinde, at det, der definerer vores lille teaterensemble med det fjollede navn, er evnen til at lade sig udfordre. Det kan lyde meget selvhøjtideligt”, fortæller Tom, “men det, vi mener, er egentlig bare, at vi elsker musicalgenren, og at vi er passionerede nok til at kaste os sultent over enhver forgrening af den.
Guys and Dolls er en forestilling, der falder under genren “musical comedy” og en vaskeægte institution i det amerikanske teater, hvorfra sangere som Frank Sinatra og Ella Fitzgerald flittigt har plukket af musiknumrene til deres koncerter igennem årene. Forestillingen er fra 1950, og teatrets ensemble, som er blevet kaldt “Danmarks dygtigste og mest ambitiøse teaterfrivillige” og konstant har presset på for at præsentere nye, obskure titler, kaster sig nu over den velkendte, gamle swingmusical.
“Vi hele tiden leder efter noget, vi ikke har gjort før,” fortæller Tom med julelys i øjnene. “Det er kendetegnene for Teatret Gorgerne i alle vores forestillingsvalg: Når vi lige har spillet “Chess” med koldkrigshandling og storladen musik, laver vi noget gakket som “Monty Python’s Spamalot”. Senest har vi opført en meget “ung” rockforestilling om teenagere, sex og selvmord i form af ”Spring Awakening”, og nu foretager vi en U-vending og går old school med bredskyggede hatte, dansepiger og swingmusik. Det er jeg faktisk ret stolt af,” smiler Tom.
Et kig tilbage
Det er ikke svært at finde eksempler på Teatret Gorgernes alsidighed når det gælder valg af titler. Et kig på tre forestillinger der lå efter hinanden fra 2014 til 2016 og et par citater fra teaterprogrammerne, fortæller historien tydeligt.
“At Gorgerne er de rette folk til at forløse Danmarkspremieren på den fuldstændige udgave af Legally Blonde, skal der ikke herske nogen tvivl om. Legally Blonde er en prisvindende succesmusical. Det er en stramt skrevet, klassisk musical, hvor musikalske numre veksler med dialogscener. Det kræver et ensemble, der ikke bare synger godt (og dét gør de!) – men også kan spille komedie. Der skal humor og erfaring til at forløse en let lyserød komedie – og give den tyngde og troværdighed.
Der er blevet luftet meget, alt for godt gemt, skuespiltalent under prøverne i gymnastiksalen i Brøndby.”
“Vi valgte at gøre noget vi ikke har gjort længe – nemlig at vælge en forestilling der primært lever i kraft af dens hitsange. “Footloose” har ikke vundet nogle store musicalpriser, men byder i stedet på noget som igen og igen har vist sig at skabe genklang hos publikum: på gammel kærlighed.”
“De sange der i 80’ernes dansefilm blev en del af vores opvækst – og som nu er gået i arv til næste generation – er stadig stærke, potente sange, som i øvrigt blev skrevet særligt til filmens soundtrack for at hjælpe med at fortælle historien. De kunne lige så godt være blevet sunget af personerne i filmen.”
“Det er et dristigt valg, Teatret Gorgerne har taget ved at sætte Drowsy på plakaten. En overset Broadway-juvel med en uoversættelig titel der dykker ned i alt det der er godt – og skidt ved musicals.
Det havde uden tvivl været nemmere at sælge en af de kendte titler som ”Grease” eller ”The Sound of Music”, men Gorgerne er en flok uforbederlige idealister, der har mod til at vælge anderledes og spændende musicals, også selv om de ligger langt uden for standard-repertoiret. Gorgerne vælger med hjertet; de vælger den forestilling, de brænder for at lave – og kaster sig så ud i arbejdet med passion og stor entusiasme.”
Den rigtige mand til opgaven
Teatret Gorgerne har sikret sig den erfarne instruktør Pierre Westerdahl til opsætningen af Guys and Dolls.
“Pierre er en af de dygtigste iscenesættere, jeg nogensinde har beskæftiget mig med,” siger Tom. “Han har evnen til at se tingene på en ny måde og altid skabe noget originalt på scenen. Når man som skuespiller tror, at man skal gå til scenekanten og synge den store finale, har han fået en idé om, at du skal fare rundt på scenen samtidig eller løfte noget tungt. Tror du, du skal spille stor og farlig, finder han det farlige i, at du er stille, og lige som man tror, at en forestilling som f.eks. “Chicago” kun kan laves på én måde, så finder han en måde at se det hele som et cirkus, og pludselig har han genopfundet forestillingen. Han er vanvittig god til at nytænke og finde kernen i det, vi laver,” siger Tom begejstret. “Det er da også derfor, at Guys and Dolls bliver hans niende forestilling med Teatret Gorgerne – og helt sikkert ikke den sidste.”
Satser hele butikken – endnu engang
“Når vi gør noget, gør vi det ordentligt,” siger Tom, “og endnu engang satser vi hele butikken og sætter vores lid til at vores faste publikummer ved at Teatret Gorgerne er garant for kvalitetsmusicals. Alene det enorme orkester, der kommer på scenen i denne forestilling, er en sjældenhed på mange teatre i dag, så det bliver en kæmpe oplevelse.
Guys and Dolls skal være et glædeligt gensyn for dem, der kender showet – og et nyt, forførerisk bekendtskab for nye publikummer”, fortæller Tom. “Vi kan jo kalde det en romantisk komedie fra 50’ernes Broadway fyldt med jazz, kant og glimt i øjet.”
Billetsalget er begyndt.
AUDITION
Lige nu søger vi også dygtige medvirkende til at stå på scenen i Guys and Dolls. Der er deadline for tilmelding til audition den 1. april.