Tim Rice - en sand legende i musicalverdenen - fik idéen til at skrive en musical baseret på koldkrigstidens store skakmøder imellem USA og Sovjetunionen, i slutningen af 70'erne. Han havde tidligere, i sit samarbejde med Andrew Lloyd Webber, skrevet manuskript og tekst til tre musicals: “Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat “(1968), “Jesus Christ Superstar” (1971), og “Evita” (1978). Alle tre forestillinger betragtes idag som revolutionerende indenfor musicalgenren, og ændrede musicals som vi kender dem, totalt. Lloyd Webber begyndte siden arbejdet med “Cats”, der var baseret på T.S. Eliots digte og var derfor ikke interreseret i skak-idéen, og dermed ophørte samarbejdet.
Concept-albummets popularitet fejlede imidlertid ikke noget, og “Chess” fortsatte derfor med at blive sat op verdenen over i forskellige udgaver. Mest skelsættende er måske produktionen fra Malmø i 2002, hvor forestillingen for første gang blev oversat til et andet sprog end engelsk - nemlig svensk - og skaberne, med Björn og Benny i spidsen, lavede en så historiebaseret bearbejdning at alle "shownumre", deriblandt “One Night In Bangkok”, røg i skraldespanden.
Igennem tiden har mange frygtet at kold krigs-aspektet, var med til at datere “Chess” i en sådan grad, at et moderne publikum ikke ville tage den til sig. Efter Sovjetunionens fald, og dermed den kolde krigs afslutning i 1991 har verdenen ændret sig markant og mange har svært ved at sætte sig ind i hvordan det var at leve i en verden der var delt i en øst og vest-blok. Andre har ment at mytologien bag skak er blevet skadet af udviklingen af computere, ikke mindst efter at IBM's Deep Blue computer sensationelt slog verdensmesteren Gary Kasparov i 1997. Musikken er der dog aldrig nogen der har kunne sætte en finger på og mon ikke også de fleste danske hjem har den sorte concept-album med Page og Körberg, stående et sted på reolen.
Selv om “Chess” har udgangspunkt i den kolde krig, har historien aldrig været mere relevant, i en verden hvor både politiske, ideologiske og kommercielle interesser er i spil. Som man ser det idag, f.eks ved OL i Bejing, så er ingen global, sportslig begivenhed undtaget for at blive til en politisk magtkamp der sætter dagordenen for hele verdenspressen. Som Florence siger det i forestillingen: "Alle er en del af et spil, men alle sætter reglerne selv".
VIRKELIGHEDENS INSPIRATION TIL CHESS
CHESS tager sit udgangspunkt i verdenshistoriens store skakmøder imellem øst og vest, i en tid hvor verden balancerede på randen af atomkrig, og der er ikke langt fra forestillingen til virkeligheden.
Dette nederlag var svært for sovjetunionen at bære. Det var også et slag på diplomatisk niveau, da USA ikke var sen til at "håne" Sovjetunionen offentligt i pressen. Bobby Fischer nægtede siden hen at forsvare sin titel som verdensmester og mistede den i 1975 til Sovjetrusseren Anatolij Karpov, da Bobby Fischer blev erklæret som taber uden kamp af verdensskakforbundet. Bobby Fischer får herefter næste mytologisk status, da han pludselig går under jorden og ikke lader hører fra sig igen før næsten 20 år senere.
I 1992, efter at have været forsvundet i to årtier, stillede Bobby Fischer op til en revanche mod Boris Spasskij i Jugoslavien. Det amerikanske Justitsministerium truede Fischer mod at spille pga. den internationale handelsembargo mod Jugoslavien. På trods af press fra USA blev kampen spillet og Bobby Fischer løb med sejren. I juli 2004 dukkede Bobby Fischer op igen da han blev stoppet af de amerikanske myndigheder i lufthavnen i Tokyo og fængslet for at ikke at have papirerne i orden. Dog kom han ikke til at sidde i fængsel så længe. Island tilbød ham statsborgerskab, hvorefter han bliver frigivet og flytter til Island. Her levede han til sin død i januar 2008.